Magyar Tudományos Művek Tára

4dmin

A 2.2.12-es verzió több olyan fejlesztést is tartalmaz, amelyek megvitatására a 2019-es győri Networkshop konferencia MTMT-tutoriálján került sor.
 
A résztvevőknek előzetesen három kérdést kellett megválaszolniuk:
  • Mit találnak jónak, minta értékűnek az MTMT2-ben?
  • Mit találnak rossznak, nem megfelelőnek az MTMT2-ben?
  • Milyen javaslataik vannak?
 
A válaszokat az MTMT2 vezető fejlesztője  összegezte egy listában, amim a tutoriál részt vevői végig mentek.
 
A lista kibővült a megbeszélésen elhangzott felvetésekkel és javaslatokkal, és nyomon követhető benne az egyes felvetések sorsa.
Addig is, amíg nem készül el egy olyan, a tutoriálonis javasolt "hibajegyzék", amelyben áttekinthető az összes folyamatban lévő javítás és fejlesztés sorsa, javasoljuk tájékozódási pontul ezt az "MTMT2 konzultáció előzetes" listát.

A szerzői belépéssel vagy átjelentkezéssel elérhető szerzői felületre új "beégetett" keresés került ki: Általam rögzített közlemények.

A keresés tartalmazza az idéző közleményeket is, és a létrehozás dátumának csökkenő sorrendében megjelenő listát eredményez.

Ez a keresés akkor hasznos, ha szerző nem adat hozzá a közleményhez regisztrált névalakját, és már a Ma módosított rekordjaim keresés sem tartalmazza a felvitt, de hozzárendelés hiányában nem látható közleményt.

"Szándéknyilatkozat aláírásával indultak újra a tárgyalások az EISZ és az Elsevier között. ...  A megállapodás értelmében az EISZ konzorciumi tagjai és a korábbi előfizetők azonnali hozzáférést kapnak az Elsevier folyóirat-platformjához, a ScienceDirecthez, a SciVal elemző eszközhöz, és a Scopus adatbázishoz" - olvasható az EISZ közleményében.

Mivel az elmúlt hónapokban a Scopus az adatbázis hozzáférésének szünetelése alatt több jelentős változás is történt az MTMT2-ben, kérjük az MTMT adminisztrátorkat, hogy a Scopus importot fokozott óvatossággal végezzék, és az esetleges hibákról azonnal értesítsék az MTMT központi adminisztrációt (elsődlegesen az MTMT2 felületén elérhető Fórumon keresztül).

 

Az MTMT1 egyik régóta hiányolt szolgáltatása az API volt, amit az MTMT2-ben sikerült megvalósítani.

A mostani írásomban szeretnénk egy kis bevezető segítséget nyújtani abban, hogy miként használhatók ki az ebben rejlő lehetőségek programozói tudás nélkül.

Reményeink szerint több ilyen írás is fog születni, a mostani egy első kedvcsináló a téma iránt érdeklődőknek.

Az API (application programming interface) egy olyan interface, mely lehetőséget nyújt az adatbázisban tárolt adatokhoz való hozzáférésre az MTMT kezelőfelülete (frontend) használata nélkül.

Ezt elsősorban a szoftver fejlesztők tudják kihasználni, hiszen ennek segítségével programozottan tudnak tetszőleges feltételek szerint adatokat tömegesen lekérdezni az adatbázisból, s azokat a helyi igények szerint feldolgozni.

Természetesen a publikus API használatával csak a nyilvánosan is elérhető adatok kaphatók meg, de például listák, statisztikák generálásához ezek elegendőek.

Az API lekérdezések azonban hasznosak lehetnek az adminok, szerzők számára is, segítségével összeállíthatók olyan URL-ek, melyek speciális szempontok szerinti listákat generálnak, s ezen hivatkozások például a szerzői, vagy intézményi honlapokba ágyazhatók. Ilyen URL-eket az M1-ben is elő lehetett állítani. A következőkben arra adnék néhány ötletet, hogy miként lehet ezeket az M2-ben megvalósítani.

Az API dokumentáció elérhető honlapunkon a Dokumentumok->Ismertetők alatt. Ugyanitt elérhető további két hasznos táblázat, mely az MTMT-ben használt típusok és besorolások adatait tartalmazza.

Itt található a példákkal ellátott ismertető dokumentum.

 

Sokszerzős közlemények esetében új szerzői név hozzáadása esetén ha a már tárolt szerzők száma meghaladja a harmincat, akkor egy hibeüzenetet jelenít meg a program.

Ennek ellenére nincs akadálya további szerzők rögzítésének, csak egy kicsit eltérő a módszer. Ilyenkor csak azokat a szerzői neveket jeleníti meg program, amelyekhez:

  • már tartozik szerzői hozzárendelés,
  • vagy az adatbázisban szerepel valamelyik regisztrált szerzőhöz tartozó névváltozatként.

Amennyiben az újonnan beírt nevek nem mindegyike jelenik meg az oldalon, akkor nem itt tudjuk elvégezni a hozzárendelést. Ilyenkor válasszuk a „Mentés és bezárás” gombot.

A szerzői név a hibaüzenet ellenére bekerül a szerzői listára, itt a „Keresés a nevekben” mező kitöltésével a vezetéknévre keresve megtaláljuk újonnan bevitt szerzőt.

A szerzői névre duplán kattintva megnyitható a szerzői panel, ahol elvégezhető az összes szükséges hozzárendelés. 

A 4dmin "hírlevél" az MTMT portálon az MTMT adminisztrátorok számára indított híroldal.

Célja, hogy célzottan az intézményi adminisztrátorok számára fontos kérdésekről tájékoztasson, illetve magyarázatokat, válaszokat adjon az tőlük érkező kérdésekre a portál központi híreit és rendszeren keresztül küldött üzeneteket meghaladó mértékben.

Intézményi fő (4-es) adminisztrátorok számára "kötelező".

Az általános MTMT hírektől eltérően a 4dmin hírekről e-mail értesítést is kérhető (jobb oldalon található a feliratkozási box), és az egyes hírek címkékkel láthatók el, amik alapján könnyen szűrhetők témájuk szerint.

Ezen a felületen nem kívánunk kommenteket kezelni, az észrevételeket továbbra is az MTMT rendszeren belüli fórumba várjuk.

 

Kedves Admin, kedves Olvasó!

A most induló Hírlevél egy újabb információs csatorna az üzemeltetők, az MTMT központ és az intézményi adminisztrátorok  között. Az MTMT új felállása eddig is sok lehetőséget biztosított az adminisztrátorok, az MTA Könyvtár és Információs Központ munkatársai valamint a szoftver készítői közötti kommunikációra, mégis úgy látjuk, szükség van javításra. Reméljük, hogy a rendszerrel kapcsolatos közlendőink átadásában ez az új lehetőség is segíteni fog.

A kommunikáció legfontosabb színtere régen a Fórum volt. A jelenlegi fórum felület még fejlesztésre szorul, ám így is fontos kapcsolattartási eszköz. A Fórumon túl az új szoftverben megjelentek a cédulák, amelyek feladata a közleményekkel és az adatbázis más entitásaival való konkrét események, problémák, kérések jelzése. A cédulák funkcionalitásán is van javítani való. Belépéskor időnként rendszerüzenetek jelennek meg, és a felhasználók informálására használjuk a portál híreit, dokumentumait is.

Ott vagyunk a telefonos segélyvonalak túlvégén, és ritkán  ugyan, de személyesen is találkozunk. A szoftverfejlesztés, karbantartás és tesztelés belsőbb köreiben a Redmine feladatkezelőt használjuk. Információkat közlünk, kérdésekre válaszolunk, oktatásokat tartunk - és ez a sok kommunikációs csatorna néha mégsem elegendő, ilyen visszajelzéseket kapunk.

Az MTMT Osztály munkatársainak munkaterhelése nagy, az utóbbi évben különösen. Az új szoftver tesztelése (az átállás előtt és azóta is), az akadémikus-választáshoz kapcsolódó feladatok, és még sorolhatnám tovább a teendőinket. Van, amikor azért nem tudunk hatékonyan kommunikálni, mert nem marad időnk erre. Talán az újabb csatorna, az újabb eszköz, az új műfaj lehetőséget ad majd olyan információ közlésre amire a meglévő eszközök kevésbé voltak alkalmasak.

Eredményes munkát kívánok a hírlevél/blog készítőinek és olvasóinak!

Holl András

 
7 találat

Keresés az adatbázisban

NKFIH- ED_18-1-2018-0007:
Tudományos Bibliográfiai adatok szolgáltatása az MTMT adatbázisból a közfinanszírozású pályázati rendszerek számára 2018-ban (2018.06.01. - 2018.12.31.

NKFIH 2018 projekt dokumentáció

NKFIH-ED_17-1-2017-0012:
Tudományos bibliográfiai adatok szolgáltatása az MTMT adatbázisból a közfinanszírozású pályázati rendszerek számára (2017.09.01. - 2018.02.28.)

NKFIH 2017 projekt dokumentáció


NKFIH-ED_16-1-2016-0006: 
MTMT/MTMT2 adatszolgáltatások fejlesztése közfinanszírozású pályázatokhoz (2016.10.01. - 2017.03.31.)

NKFIH 2016 projekt dokumentáció


NKFIH-ED_15_1_2015_0015:
MTMT rekord-letöltés kialakítása közfinanszírozású pályázati rendszerekhez
Új Széchenyi Terv

MTMT2 Projekt

TÁMOP-4.2.5.A-11/1-2012-0001

A Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) publikációs adatbázis szolgáltatások országos kiterjesztése


Iratkozzon fel a 4dmin értesítésekre!

Kérdése van?

Amennyiben kérdése lenne az MTMT rendszerének használatával kapcsolatosan, kérjük, hogy először tekintse át a Helpdesk és a gyakran ismételt kérdések oldalait.

Ha ott nem talál kielégítő választ, az alábbi elérhetőségek valamelyikén keressen minket:

+36-1 411-6323
+36-1 411-6330
+36-1 411-6210
+36-70 411-0576
+36-70 411-0575